A koreográfus testvérek
Manninger Miklós és Manninger György a magyar és a magyarországi német nemzetiségi néptánc területén nagyívű koreográfusi életművet hagyott hátra. Kortársaikhoz, pályatársaikhoz képest - pl. Martin György, Vásárhelyi László, Rábai Miklós, Tímár Sándor, Stoller Antal, Novák Ferenc - sajnálatos módon hagyatékuk kevéssé ismert, dokumentált és megőrzött, szinte feltáratlan.
Manninger Miklós egyike volt annak a három koreográfusnak - Wentzl József, Helmut Heil mellett - aki megteremtője volt a magyarországi németség hagyományait színpadi koreográfiákban való megőrzésének. Nemcsak a népszokásaikat, hagyományaikat dolgozta fel táncműveiben, hanem díjnyertes lírai hangulatú, történeteket mesélő koreográfiáiban nagy hangsúlyt fektetett a németség sorsfordító eseményeire, mint a Magyarországra való megérkezés, vagy a hadifogság és kitelepítés szörnyűségeire.
Mind a magyar, mind a nemzetiségi kultúra területén maradandót alkottak, György sokszor korát megelőzve, Miklós a sváb tánckultúra alapjait lerakva. Mindkét koreográfus olyan adatközlőkkel dolgozott, akik a mindennapokban magyar, illetve német népi kultúrában éltek, így munkájuk és annak autentikussága egyik fontos alappillére a magyarországi német néptánc mozgalom létrejöttének, valamint fontos eleme a magyar néptánc kultúrának. Ugyanakkor a felgyűjtött táncanyag koreografálása és színpadra állítása, zenei anyagának feldolgozása és az zenekarra való átirata a mai napig értékes magyar és meghatározó jelentőségű magyarországi német koreográfiák létrejöttét eredményezte, melyek jelentős néprajzi értékkel is bírnak (pl. Ceglédberceli ugrós, Eleki németek, Pest megyei lakodalmas stb.).
Manninger György egyéni látásmódjával, merész, különleges, a korában egyedülálló táncműveivel, azokat elsőként megvalósító elképzeléseivel, meghatározó szerepet töltött be a magyar és a nemzetiségi néptánc művészetben, a néptánc mozgalomban. Martin György felkérésére fontos része volt saját, és társai néptánc motívumok gyűjtéseinek Lábán-kinetográfiával történő dokumentálásában, így tudományos munkájával nagymértékben hozzájárult az MTA Zenetudományi Intézet néptánc archívumának kialakításához.
Manninger Miklós - Életpálya
Koreográfiáinak és munkásságának hagyatékát az emlékére létrejött Manninger Miklós Táncművészeti Alapítvány gondozza.
Manninger György - Életpálya
"Manó"...- így nevezték kollégái, táncosai, barátai Manninger Györgyöt, a hatvanas évek egyik legtehetségesebb néptánckoreográfusát, kinek szépen induló pályája mégsem ívelt olyan magasra, mint adottsága révén lehetett volna. Életművét hozzátartozói, táncosai, s munkatársai, köztük a magam emlékei alapján megkísérlem rekonstruálni. (a cikk szerzője: Vadasi Tibor)
Manninger György 1933. június 11-én született Gyulán. Gimnazistaként, mint regős cserkész ismerkedett meg a néptánccal s a népdallal. 1949-ben megalapította Gyulán a Béke Együttest, amelynek műsorában szűkebb környezetük magyar, román, szlovák és német táncait dolgozta fel. Az együttest 1952-ig, a Színművészeti Főiskola táncfőtanszakára való felvételéig vezette. Mint a főiskola II. éves hallgatója, így fogalmazta meg saját művészi célját, arc poeticáját: "....Akkor lehetek csak jó koreográfus, ha van bennem tehetség, fantázia és egyéniség, amit a szakképzettséghez hozzá tudok adni. Mert nem minden szakember művész, de minden művész szakember...". Úgy érezte, hogy tehetséges, műveit a fantázia és egyéniség jegyében óhajtotta megalkotni.
Főiskolásként 1952-től az OKISZ Együttes tánckara asszisztenseként dolgozik Téri Tibor mellett, aki 1954-ben átadja neki a tánckar vezetését. Itt tanítja be a - Méhkeréki román tapsost - (feltehetően az elsőt ebben a tánctípusban), s egy cigány táncot, amelyet akkor szokatlan módon - azt hiszem, szintén elsőként - nem a szokványos zenekar kísért, hanem eredeti ének, "pergetés" és "kanalazás". Saját gyűjtésű néptánc anyaggal frissítette fel a tánckar műsorát, de főként az addig erőtlen, jellegtelen tánc előadásmódot változtatta át stílusossá, erőteljessé. Kompozíciói precízek voltak, pontosságot és stílusos táncolást követeltek. Feldolgozásairól elmondhatjuk, hogy változatosak, fantáziadúsak s színpadszerűek voltak. (Például a Kapuvári, a Kalocsai, vagy a Madocsai táncok.). Az Udvarhelyi táncokat (Lajtha László zenéjére) hosszú évekig műsoron tartották. De az igazi szakmai felfutást az 1957-es moszkvai VIT-re való felkészülés jelentette. Egy hónapig minden nap dolgozott a tánckar, lelkesen, keményen. Eredmény: VIT-en résztvevő 200 együttes között 3. helyezést értek el, ami nem kis dolog. Ettől kezdve az OKISZ Együttes tánckara az ország élvonalbeli amatőr együtteseinek sorába lépett.
A fantázia és egyéniség jegyében 1958-ban mutatták be az Erkel Színházban Kodály: Galántai táncok zenéjére készült művét, amelyre a mester a fültanuk szerint azt mondta: "Rendben van!" Kell ennél nagyobb dicséret? Ugyanezen az előadáson mutatták be a Magyar képek (Bartók) mind az öt táncát szóló-feldolgozásban. 1961-ben készült a Farsang c. kompozíciója, egy farsang-temetés, amelyet népviseletben, de különböző háziállat-fejeket hordva adtak elő a táncosok. Groteszk, tréfás kompozíció volt. S noha a fesztiválzsűri nem méltányolta sem az ötletességét, sem a szokatlanságát, sőt mindezért el is marasztalták, egy ott tartózkodó holland táncszakember azonnal megvásárolta táncszínháza részére...
Pályájának egyik csúcsa lehetett 1962-ben a Szegedi Szabadtéri Játékokon Kodály: Háry Jánosában a Toborzó. A balettkar szerint ezt a számot addig soha nem ismételték meg, de ebben az előadássorozatban mindig. Mellesleg ő volt az első néptánc koreográfus (!), aki a Szegedi Szabadtéri Játékokban dolgozott.
Az 1963-64-es szezonban Fejes Sándorral a Honvéd Együttesben egy 60 perces táncjátékot készítettek Katonaévek címmel. 1964-ben a bajor Bavaria Filmstúdió színes TV-adásának beindulása alkalmából a Palotását veszi fel. 1965-ben Banovich Tamás forgat színes filmet a cigánytáncáról, Tahiban, természetes környezetben. 1967-ben Lajtha László Széki muzsikájára komponál táncot legényesek s erdélyi páros táncok felhasználásával. Ez a szám is sok évet ért meg a színpadon. 1967-ben a vietnami nagykövetség dolgozóinak segítségével - azóta a Tv-ből ismerünk hasonlót - amelyben kb. 6-6 m hosszú, a föld felett páronként nyitódó és összecsapódó bambuszrudak között ugrottak a váltakozó ritmusú botok hangjára a táncosok. Ugyanebben az évben készíti el a Nagyidai cigányokat, amelyet a Vígszínházban mutattak be, ahol az együttes egyébként minden évben új műsorral jelentkezett (amit azután az év folyamán országszerte sikerrel forgalmaztak).
1964-ben és 1969-ben "Kiváló Együttes" címet kaptak, de talán még ennél is jobban minősíti őket, hogy akkortájt gyakrabban turnéztak külföldön, mint a hivatásos együttesek. 1962-ben Dijonban II. díjat, 1968-ban Dublinban a Nemzetközi Táncfesztiválon a zsűri különdíját kapták. Vendégszerepeltek többször Bulgáriában, Lengyelországban, Finnországban, Grúziában, és egy kormánydelegáció kíséretéül Üzbegisztánban is.
A hazai néptánc fesztiválokon Manninger Györgynek ugyanakkor nemigen volt része elismerésben. Amit fantáziájával ő kezdeményezett, annak csak később jött el az ideje, s mások lettek sikeresek hasonló törekvésekkel. Mindig külön úton járt..Pedig érezte, ő is ér annyit, mint a szakmai elismerésben részesült kollégái. Szerény volt, nem tudta, később már nem is akarta menedzselni magát. 1970-ben sajnálatos módon az együttes megvált tőle. "Manó" tudomásul vette, elment, de azért továbbra sem tudott elszakadni a néptánctól. Öccse, Miklós, a Törekvés Táncegyüttes vezetője biztosított számára egzisztenciát, koreografálási lehetőséget. (Műveinek jó részét átvitte oda, s néhányukat mai napig (!) táncolják.) 1972-ben három hónapot Krakkóban tölt, ahol egyetemistáknak egy 45 perces magyar szvitet komponál. Ugyancsak ez év végén több hónapos, névre szóló meghívást kap Kanadából néptánc tanításra, ezt azonban már átengedi öccsének, Miklósnak. A hetvenes években Martin György megbízásából filmekről ír le néptáncot táncírással (Lábán-kinetográfiával) a Magyar Tudományos Akadémia néptánc archívuma részére, majd ismét gyakorlati munkát vállal. 1980-1987-ig Nagytarcsán, a Szlovák Nemzetiségi Együttest vezeti. Eredményes munkájáért a Magyarországi Szlovák Szövetségtől megkapja élete egyetlen (!) kitüntetését.
Gyuri boldog volt, de nem lehet csodálni, ha 1988-ban az OKISZ Együttes 40 éves évfordulója alkalmából adott műsort - ahogy felesége mesélte - sírva nézte végig..Talán eszébe jutott, máshogy is lehetett volna..Mi pedig február 07-e óta szomorúan nézünk utána, mert a mozgalom egyik legtehetségesebb koreográfusának itt lenne a helye élve, hatvanévesen a szakma elismert legjobbjai között..